• Εκτύπωση
  • Σελιδοδείκτης

Η καφεΐνη είναι ένα αλκαλοειδές που βρίσκεται τόσο στους κόκκους όσο και στα φύλλα των φυτών του καφέ, τσαγιού, κακάο, κόλα και μάτε. Ένα φλιτζάνι καφέ περιέχει περίπου 50 mg καφεΐνης και η διεγερτική της δράση, η οποία διαρκεί για μία ή δύο ώρες μετά την πόση, δρα στο εγκεφαλονωτιαίο νευρικό σύστημα, αυξάνοντας τις διανοητικές ικανότητές μας, κρατώντας μακριά την υπνηλία, την πλήξη, την κόπωση (συμπεριλαμβανομένης της πνευματικής κόπωσης) και την κατάθλιψη. Ενισχύει τη μνήμη, τη μαθησιακή ικανότητα, την αντίληψη και τη συγκέντρωση και διευκολύνει την αντίληψη των αισθητηριακών ερεθισμάτων· καταπολεμά επίσης πονοκεφάλους και ημικρανίες.

Η επιστημονική κοινότητα συμφωνεί για την ποσότητα της καφεΐνης που μπορεί να καταναλωθεί σε μια ημέρα, υποδεικνύοντας 300 mg/ημέρα καφεΐνης για έναν ενήλικα, δηλαδή περίπου 4-5 mg καφεΐνης ανά kg σωματικού βάρους ανά ημέρα: π.χ.
ένας άνδρας που ζυγίζει 70 κιλά (154 λίβρες) = 4,5 x 70 = 315 mg.

Για να πάρετε μια ιδέα του τι σημαίνει από την άποψη της δόσης, αυτές είναι οι ποσότητες καφεΐνης που περιέχεται σε ορισμένα από τα πιο συνηθισμένα ροφήματα/τροφές:

  • Εσπρέσο ή καφές μόκα 40-80 mg ανά φλιτζάνι
  • Αμερικάνικος καφές 115-120 mg ανά φλιτζάνι
  • Στιγμιαίος καφές 65-100 mg ανά φλιτζάνι
  • Καφές χωρίς καφεΐνη < 5 mg ανά φλιτζάνι
  • Καπουτσίνο 70-80 mg ανά φλιτζάνι
  • Σοκολάτα 30-40 mg ανά πλάκα 60-g
  • Τσάι 40-50 mg ανά φλιτζάνι
  • Ποτά τύπου κόλα 35-50 mg ανά κουτάκι
  • Ενεργειακά ποτά με καφεΐνη ή guarana 50-100 mg